Sifat dan aplikasi seramik alumina

Fasa kristal utama seramik alumina ialah korundum (α-Al2O3), dan kandungan α-Al2O3 dalam bahan mentah mempunyai pengaruh yang besar terhadap sifat seramik alumina.

Semakin tinggi kandungan Al2O3, semakin tinggi suhu pembakaran seramik alumina.
Dengan peningkatan kandungan Al2O3, kekuatan mekanikal seramik alumina juga akan meningkat.
Kandungan Al2O3 juga mempunyai kesan yang ketara terhadap sifat elektrik seramik alumina. Dengan peningkatan kandungan Al2O3, kemuatan dan rintangan isipadu tertentu meningkat, kehilangan dielektrik (tgδ) berkurangan, dan pemalar dielektrik (ε) dan kehilangan dielektrik (tgδ) berkurangan dengan peningkatan kekerapan.
Kekonduksian terma seramik alumina meningkat dengan peningkatan kandungan Al2O3.

Oleh kerana kekuatan mekanikal yang tinggi, rintangan penebat yang tinggi, rintangan haus, rintangan kakisan dan rintangan suhu tinggi seramik alumina, ia boleh digunakan sebagai seramik elektronik, seperti peranti vakum, seramik peranti, substrat litar filem tebal dan nipis, thyristor dan pepejal. Cangkerang litar, seramik penebat palam pencucuh, dsb.

Seramik alumina mempunyai kekuatan dan kekerasan yang tinggi, jadi ia mempunyai pelbagai aplikasi yang luas sebagai seramik struktur, seperti pelelas, pisau dan pengikis untuk industri kertas, seramik tekstil (roda wayar), injap bebola tahan haus, galas, muncung, pelocok, silinder pelapik, injap pengepam minyak dan pelbagai lapisan tahan haus, dsb.

Seramik alumina mempunyai kestabilan kimia yang baik, jadi seramik alumina boleh digunakan sebagai seramik kimia dan biokeramik, seperti sambungan tiruan, pengganti mangkuk platinum, pembawa pemangkin dan aeroangkasa, bahan penjanaan kuasa bendalir magnet, dsb.

Seramik alumina digunakan secara meluas dalam tekstil, lombong arang batu, petroleum, kuasa elektrik, perlombongan dan industri lain, dan pada masa ini merupakan bahan seramik baharu yang paling banyak digunakan dan paling produktif di kalangan seramik oksida.